lørdag 15. desember 2012

Adventskalender, luke 15


 Hei alle sammen!
Det har blitt den 15.desember, og bare ni dager igjen - puh!
Det er igjen min tur til å gi dere litt inspirasjon, selvfølgelig ved hjelp av Copic tusjene:)
***
And if you want this tutorial in english, please visit me here
Jeg skal i dag vise deg hvordan du kan bruke airbrush til å lage både himmel og
et mønsterark. Start gjerne med å øve deg litt på et kopiark, for å få et jevnt resultat og
bli kjent med airbrushen. Motivet - den herlige snømannen, er fra TotallyGorjuss.

Du kan bruke begge endene på tusjen, og her ser du to ulike mønster,
etter hvilken spiss du bruker:
 Jeg bruker oftest nr.2 på bakgrunner og den tynne spissen for effekter 
på LO'er, men prøv deg fram:)

Start med å stemple motivet på et PerfectColoringPaper ark, og så på et litt tykt tegneark. 
Dette siste skal klippes ut, pass på å klippe vekk den svarte kanten også. Ta vare på både 
utklippet og "rammen"- som på bilde 2. Jeg stanset også ut en firkant for å ramme inn 
motivet mitt. Så fester jeg alle masker med glue dots helt i ytterkant. Hodet sitter "løst", og 
jeg holder det bare litt med fingrene når jeg airbrusher.

Så begynner du med skyggen rundt motivet om du vil ha det. Sett på rammen rundt, dekk motivet 
og legg på den utklipte "rammen" litt skjevt, slik at du får en liten kant på en side. Bruk airbrush 
med BV25 i den smale åpningen - se bilde 1 og 2. Så fjerner du rammen, og airbrusher resten av 
himmelen med BV23. Ta jevne strøk fra en ende til en annen, start alltid litt utenfor bildet ditt for 
å få penest resultat. Så kan du ta av maskeringen, skjære til bildet og fargelegge resten av motivet.

For å lage mønsterark bruker du enten sjablong som er ferdig i plast eller du kan 
lage en selv, slik som her. Jeg stanset ut masse snøstjerner, airbrushet med BV25 
på et farget bazillark og pyntet litt med AtYouSpica glitterpenn.

Her ser du det ferdige kortet, blir det ikke fint med airbrush? Jeg er veldig glad jeg kjøpte meg 
dette, og bruker det masse - både til kort og til LO'er, da gjerne med plastsjablonger.

Her er alt jeg har brukt:
 Og fargene er;
Himmel - BV25,BV23
Skygger på snø - BV23,C5,C3,C1,E40
Skjerf - B100,C5,C3,C1,E40
Gulrot - C5,YR27,YR15,YR12
Opaque White til snø

Ønsker dere ei fortsatt fin adventstid!
Klem fra Kjersti:)



3 kommentarer:

Eva J sa...

Så fint, kul att få se hur man kan använda airbrucker.
Kram

Anonym sa...

WOW!!!! Dette ble kjempeflott :-)Har kjøpt meg air-brush, men ikke hatt så god til å leke så mye med det, men etter jul.......
Takk for inspirasjonen ♥

Jill sa...

Jeg trenger Air brush!
Fantastisk flott effekt og en herlig tutorial Kjersti ♥
Tusen takk
Klemmer