lørdag 1. desember 2012

Adventskalender Luke 1

En riktig god 1.desember til alle våre venner
Vi har hver dag gjennom hele desember laget herlig juleinspirasjon til deg med alt fra sanger, fargeleggingstips, triks du kan bruke dine Copics til og masse annet hyggelig.
Vi håper du vil like det♥
  


Som følge til denne nydelige julesangen, vil jeg vise dere litt om embossing og Copic.
Enkelte ganger ønsker vi å embosse motivet for å få en ekstra effekt. Når man skal fargelegge med Copic er det viktig å huske på å IKKE bruke farget embossingpulver, kun bruke klart pulver.
Her kommer først et eksempel på hvordan det blir med svart embossing:

Som dere ser, dras embossingpulveret ut i motivet.  Men det viktigste er at du ødelegger tuppene på tusjene dine!! Jeg ofret to tupper for å vise dere dette :)

Det riktige er å bruke klart embossingpulver, det løses ikke opp og resultatet blir hva du ønsker:


Her sees også den litt blanke effekten av embossingpulveret. 
Jeg brukte svart Memories stempelpute - den tørker litt saktere på PerfectColoringPaper-papiret og da rekker jeg å ha over embossingpulveret.
Her er den ferdige til/fra-lappen jeg lagde av motivet:

Mange av oss har nok ganske faste tradisjoner i adventstiden. Jeg begynner gjerne forberedelsene 1. desember, og noe av det første jeg gjør er å lage marsipan. Oppskriften jeg bruker er veldig enkel og grei, - og ikke minst GOD! Den hørte med i min barndoms jul, min bestemor laget denne marsipanen hvert år, og for meg er det ikke jul uten :)

500 gr mandler skåldes og tørkes (jeg lar dem gjerne tørke 4-5 dager)
Mandlene males, jeg liker det best når de er grovmalt
500 gr melis
Mandler og melis blandes
2-3 eggehviter tilsettes. 
Ta i en eggehvite av gangen så ikke marsipanen blir for våt.
Og så er det bare å kjevle, rulle og stikke ut figurer.
Marsipanen kan eventuelt farges med konditorfarge.
Jeg pleier å la de ferdige marsipanfigurene ligge å tørke over natten før jeg har det i en boks.

*
*
Jeg har lyst til å glede noen nå i adventstiden :) så jeg har tre overraskelser på lur! Disse trekker jeg blant dere som kommenterer her i bloggen, eller i min blogg - fram til og med julaften.

*
  Håper dere får en fin adventstid!!

Klem fra Siv

10 kommentarer:

Jill sa...

men dette var vel et fantastisk flott tips Siv!
Huff at du måtte ofre to tupper for å vise det, men det var kjekt å få et bilde på hvorfor man ikke skal gjøre det.
Feiende flott pakkelapp og takk for deilig marsipan oppskrift!
God første desember♥
klemmer fra Jill

Ea Christiansen sa...

Sikke et godt tip - har faktisk slet ikke selv overvejet at embosse inden jeg farvelægger.
Tak for tippet.
Knuz
Ea

Tove sa...

Takk for inspirasjonen:) Det med embossing lærte jeg den harde måten under sommerkonkurransen dere hadde, jeg ødela en tupp på hvit embossing. Også må jeg bare kommentere marsipanen din, jeg bruker samme oppskrift, lærte det som barn, og jeg lager den hver jul:)

Anonym sa...

Så koselig luke i julekalenderen❤❤Tusen takk dette var utrolig inspirerende-:) Hjemmelaget marsipan er mye bedre enn den vi kjøper i butikken og jeg tror jammen vi har samme oppskrift på den også. Min oppskrift er også fra min mormors gamle bakebok.
Og embossingen ble kjempeflott. Kanskje en ide å finne den fram igen.
Klem fra Anne

Eva J sa...

Vilket bra tips! Tack och så snygg tagsen blev. Ska bli spännande att förja eran adventskalender.
Kram
Eva / Eviebee

Gunn (Merete) sa...

Dette ble bra Siv, et flott tips å ta med seg. Om jeg bestemmer meg for å lage marsipan, skal jeg prøve denne oppskrifta.
Klem Gunn

Åsa aká Scraphorse sa...

Åh så fint Siv!! Och tack för tipset, det måste jag pröva...! :)

Kram Åsa

Kjersti sa...

Du har virkelig laget en flott luke i adventskalenderen Siv, med ei flott oppskrift på marsipan- som jeg sikkert må prøve:)
God 1.advent!
Klem fra Kjersti:)

Elizabeth sa...

For en super julekalender, kommer til å glede meg til neste luke gjennom hele adventstiden! Takk for flot tips, dette har jeg aldri prøvd, men resultatet ble kjempeflott! Klem, Elizabeth :-)

Scrappellen sa...

Dette MÅ jeg bare prøve, Siv, for det ble såå utrolig lekker effekt♥♥!!
Merkelig med disse oppskr. som liigger under tut'ene..det er akkurat som øynene mine blir trykket mer mot dem, enn mot selve tut'en, hehe!;))
Klem, Ellen